Deze week ging blok 4 in op mijn stage school. Waardoor er een heel nieuw rooster is en Dorien nu op woensdag maar 3 klasen lesgeefgt. Twee daarvan had ze gelukkig al op woensdag en er was dus maar 1 nieuwe klas die ik dus nog niet gezien had.
Suzan kwam vandaag kijken.
Myrthe ging in de eerste klas een liedje aanleren.
De volgende klas ging ik de opening doen dat wil zeggen, namen opnoemen om te kijken of ze er allemaal waren, en hun huiswerk hadden gemaakt en boeken mee haddden genomen. Dit ging wel goed, ze waren goed stil, en eerlijk. Daarna ging ik het huiswerk nakijken. Ze moesten de goede notennamen onder een blad met noten zetten. Ik liet steeds 1 iemand een regel oplezen en dan mochten ze zeggen als ze iets anders hadden. Ze mochten alleen iets zeggen door hun hand op te steken. Af en toe was het wel een beetje een mini chaos als iemand anders iets anders had maar dat ging nog wel goed. Dus ik vroeg steeds wie wil er de volgende regel op wilde lezen en dan koos ik iemand uit.Rechts zat een jongen die heel de tijd erg enthousiast was en heel graag een keer de antwoorden wilde geven.Alleen steeds ging praten in plaats van zijn hand opsteken. En toen riep hij heel hard ja en mocht hij de antwoorden oplezen. Niet echt slim want het mocht alleen als ze hun had op stoken. Maar hij was zo enthousiast dat ik er gewoon op reageerde.
Daarna ging ik verder met liedje waar ik de vorige les al mee begonnen was. Tot mijn verbazing kenden ze het nog helemaal, en ze zongen nog beter dan de vorige keer ook.
Ik ging verder met het laatste stukje wat dan weer iets minder gaat. Maar de rest van het liedje gaat goed. Tussendoor als ik even stop gaan ze steeds gelijk kletsen. Ik had geprobeerd duideiljk te zeggen wat ik van ze verwacht en dat ze zich daar dan ook aan moeten houden. Ik moet dit wel steeds blijven herhalen. Maar door gewoon steeds te blijven zingen gaat het wel goed want als ze zingen doen de meesten wel hun best. Er zaten wel wat kinderen een beetje te klieren soms had ik dit door en dan probeerde ik daar wat aan te doen door of ze er op aan te spreken of even aan te kijken of langs te lopen. Soms had ik het ook niet echt door, bleek achteraf.
Daarna deelde ik ze in in 3 groepjes en toen ontstond er chaos. Want blijkbaar waren de groepen niet duidelijk. Ik nog een keer uigelegd en nog steeds was het niet duidelijk. Ze bleven onrustig en gingen tegen elkaar schreeuwen in welke groep ze zaten enz. Tja en toen geprobeerd ze weer stil te krijgen. Gewoon maar door ssttt re roepen enz enz.. hihi Toen heb ik ze gelukkig weer stil gekregen en heel duidelijk gezegd dat als iets niet duidelijk is je het aan mij moet vragen. Toen nog een keer uitgelegd en toen was het gelukkig wel duidelijk.
Daarna onstaat er toch nog een chaos. Ik bleef maar gewoon wachten en ze aankijken in de hoop dat ze wel zouden stoppen haha, helaas duurde dat toch even. Ik zal toch nog wat meer aanwezig moeten zijn en echt heel consequent en duidelijker zijn.
Als laatste deed ik nog een evaluatie rondje over hoe ze het zingen vonden, wat ze van hun gedrag vonden enz. Ik vond dit best lastig om te doen. Ik stelde niet helemaal de goede vragen en was een beetje onduidelijk vond ik zelf. Toch pakte de klas het goed op en zo konden ze zelf vertellen wat ze van het liedje vonden, en ook hadden ze wel door dat ze soms iets de onrustig waren. Toen heb ik nog verteld wat ik goed en vond en waarvan ik dacht dat beter kon. Vond dat echt wel eng om te doen en kwam voor mijn gevoel wat moeilijk uit mijn woorden.
Dus het komt neer op orde houden....verrassend hihi:)
Wat ik al wel beter deed en wat in mijn geval hielp was dat ik meer aanwezig was. Ik stond meer vooraan steviger en sprak ook harden. Ik was de vorige keer wat voorzichtiger en stond ver van ze af.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten