dinsdag 10 juni 2008

14 mei

Vandaag gaan we een instrumentenles geven. Hierbij krijgen de eerste klassen een eerste kennimaking met de verschillende instrumenten en moeten ze die ook gaan herkennen aan de hand van luistervoorbeelden.
We hadden 2 blaadjes gekopieerd uit muziek op maat waar de verschillende instrumenten op stonden afgebeeld. En we hadden een werkblad gemaakt waarop ze de antwoorden van de luisterfragmenten konden schrijven.
We begonnen met 2 luiservoorbeelden een pop nummer en een klassiek stuk voor orkest. Na elk fragment mochten ze hun vinger opsteken en zeggen welke instrumenten ze hadden gehoord. Het viel me gelijk op dat ze minder instrumenten kenden dan ik had vewacht. Maar dat was alleen maar goed anders hadden we ze niks te leren.
Daarna gingen we de blaadjes uitdelen. Dit werd een beetje rommelig want het waren 4 blaadjes en dan had die dat blaadje weer niet enz. En we kwamen erac
hter dat de kopjes boven een istrumentengroepje vreemd geplaatst stonden. Toen hebben we alle instrumenten even langsgelopen en besproken en ook gelijk gezegd waar de kopjes bij hoorden en toen snapten ze het wel.
We gingen verder met de luistervoorbeelden. We begonnen met de blaasinstrumenten. We hadden gewoon een cd van muziek op maat genomen maar we hadden geen tijd gehad om het van te voren te beluisteren. Want we mochten de cd niet mee naar huis nemen. Toen bleek dat de voorbeelden echt heel moeilijk waren. Een blokfluit werd bijvoorbeeld zo snel gespeeld dat het meer op een dwarsfluit leek. Je moest gewoon heel goed luisteren en zelfs ik hoorde het soms niet echt goed. Daardoor verloren de leerlingen hun concentratie. En de volgorde was soms niet duidelijk en als snel werd het een beetje een chaos. Dit bleef zo en omdat ik zelf ook inzag dat het gewoon te onduidelijk en te moeilijk was werd ik een beetje passief zo van ja logisch ik zou het ook niet meer snappen. Maar ik deed er een beetje te weinig aan. We zijn toen gewoon door gegaan. En hebben het aan het einde wel goed besproken. We hebben nog geprobeerd extra uit te leggen hoe je een instrumenten kan herkennen. Dit hielp wel.
Ok deze les hadden we dus overleefd maar er stond nog een 1e klas op het programma waar we hetzelfde zouden gaan doen. We hadden geen andere luistervoorbeelden dus toen hebben we maar besloten om niet te beginnen met de blaasinstrumenten maar met de slaginstrumenten. In de hoop dat die minder lastig waren.
Het ging in deze les eens stuk beter. Het scheelt dat je de les natuurlijk gewoon al een keer gedaan hebt. Gelukkig waren deze luisterfragmenten wel te doen. Het verliep veel vlotter waardoor de leerlingen geconcentreerder bleven. Wat ik wel merk is dat doordat je met zn 2en lesgeeft, je soms een beetje te lang wacht, met wie gaat dit doen wie dat doen dan onstaat er soms een beetje een soort pauze want je wilt elkaar ook niet onderbreken ofzo.
Volgende les gaan we nog hiermee verder zodat we alle instrumenten hebben gehad. Wel laten we nu niet alle blaasinstrumenten horen, en kijken we of we nog wat andere voorbeelden kunnen vinden.

Geen opmerkingen: